הברומטר הכלכלי- דצמבר 2017

האינדיקטורים הכלכלים שפורסמו בישראל במהלך החודש האחרון מצביעים על "דריכה במקום". הנתונים החדשים העיקריים שפורסמו בתקופה זו היו שיעור האבטלה, אשר אמנם נותר נמוך מאד—4.3%, אולם רשם עלייה של 0.2% לעומת החודש הקודם.

בנוסף, התפרסם נתון האינפלציה בגין חודש נובמבר (מינוס 0.3%), ממנו נגזרת אינפלציה של 0.2% בלבד ב- 12 החודשים האחרונים. נתון זה חיסל למעשה את התקוות לסגירת פערים משמעותית בין יעדי בנק ישראל (לפחות  1% לשנה) והאינפלציה הצפויה לשנה המלאה, אם כי נראה כי שב- 2017 לפחות תסתכם האינפלציה במספר חיובי (לאחר 3 שנים של אינפלציה שלילית).

ההתפתחויות הכלכליות בארה"ב התאפיינו במגמתיות דומה במידת מה לזו במשק הישראלי. אינפלצית הליבה במשק האמריקאי ממשיכה להיות מתונה למדי, וב- 12 החודשים האחרונים הסתכמה ב- 1.7%– לאחר שבחודש הקודם עמדה על 1.8%. שיעור האבטלה הנמוך נותר ללא שינוי מהותי, כמו גם קצב צמיחת המשק בכללותו. אינדיקטור עיקרי אחד בכל זאת מציג שיפור, והוא שיעור הריבית של הבנק המרכזי, אשר הועלה לאחרונה בעוד רבע אחוז. על אף העובדה שכלכלת ארה"ב אינה נמצאת בצמיחה מואצת, קצב התפתחותה בחודשים האחרונים הינו כמעט אופטימלי: הברומטר שלה מראה על 47%– קרוב לשיווי משקל מושלם.

כלכלת גוש האירו המשיכה לאחרונה לנוע קדימה במכלול נרחב של פרמטרים מקרו כלכליים. שיעור האבטלה רשם לאחרונה שיפור נוסף של עשירית האחוז. במקביל, שיעור האינפלציה של 12 החודשים האחרונים עלה בעשירית אחוז נוספת ל- 1.5%. קצב צמיחת כלכלת גוש האירו נמצא כבר זמן רב מהותית מעל הפוטנציאל ארוך הטווח שלו, ולאחרונה אף רשם שיפור נוסף ל- 2.6%. שיפור נתוני הגוש במספר חזיתות במקביל אפשר לקריאת הברומטר של איזור זה להתקדם צעד כפול ל- 34%.

כלכלת אנגליה הציגה גם כן שיפור חלקי באינדיקציות הכלכליות. בשבועות האחרונים פורסם נתון צמיחת התמ"ג לרבעון השלישי של השנה, אשר הציג שיפור לעומת מדידות מוקדמות יותר ובכך טיפס קצב הצמיחה של 12 החודשים האחרונים ל- 1.7%. צמיחת התמ"ג מושפעת מגידול בצריכה הפרטית, אשר גדלה על רקע עליית שיעור האינפלציה במדינה (כתוצאה מהברקזיט).

ברומטר כלכלי

הברומטר הכלכלי הינו אינדיקטור-על פרי פיתוח עצמי.
הברומטר משקלל במספר אחד את כל הנתונים המקרו-כלכליים הרלבנטיים בתמציתיות, הוא משקף עד כמה קרוב המשק למיצוי הפוטנציאל שלו, ובאיזה קצב הוא מתקדם.
הברומטר אף מאפשר להשוות במהירות ובפשטות בין המצב הכלכלי של מדינות ואיזורים שונים בעולם.

ניתן לקרוא כאן הסבר מפורט יותר על הברומטר ומתודולוגיית חישובו.

כתוב/כתבי תגובה

WhatsApp chat