הברומטר הכלכלי- אוקטובר 2017

שקלול הנתונים השונים מצביע על שיפור קל במצבה של כלכלת ישראל. שני הנתונים בהם ניכר שיפור צנוע החודש הם האינפלציה וצמיחת התמ"ג. שיעור האינפלציה רחוק מאד מלרמז על כלכלה בריאה, אך מדד ספטמבר היה בכל זאת גבוה מציפיות החזאים, והצליח להחזיר את קצב האינפלציה של 12 החודשים האחרונים לטריטוריה חיובית (גם אם אפסית). קצב צמיחת התמ"ג בארבעת הרבעונים האחרונים תוקן קלות כלפי מעלה בשל שינויים במדידות של הלמ"ס. למרות השיפור, התפתחותה הכלכלית של ישראל עדיין איטית מהפוטנציאל שלה.

בארה"ב נרשם החודש צמצום נוסף בשיעור האבטלה ל- 4.2% בלבד. לולא שיעור האינפלציה השנתית, אשר ממאן לעבור את רף 2 האחוזים, הייתה יכולה להיות שמחתם של האמריקאים כמעט שלמה. בשקלול כל הנתונים, נראה כי מצבה של כלכלת ארה"ב התקדם קמעא החודש לכיוון האופטימום.

בשל מיעוט נתונים חדשים בגוש האירו, נותרה קריאת הברומטר עבורו בחודש אוקטובר ללא שינוי.

לאור חשיבותה של כלכלת אנגליה, נפרסם מעתה גם הברומטר הכלכלי של מדינה זו. בדומה למדינות האחרות הנכללות בניתוח, גם באנגליה מפרסמות הרשויות השונות שלל נתונים סטטיסטיים אשר מהם ניתן להעריך את מצבה הכלכלי של המדינה ברמת עדכניות ומהימנות גבוהה. בשל כך, מתאפשר לנו לכלול ניתוח של כלכלה זו בכלים שכבר הפעלנו בעבר עבור מדינות אחרות.

אנגליה מתאפיינת בשיעור אבטלה נמוך יחסית (כמו ארה"ב וישראל) אך בניגוד למדינות רבות בעולם, שיעור האינפלציה בה גבוה יחסית—קרוב ל- 3%. עם זאת, אינפלציה זו מושפעת מתהליך "אקסוגני"– הברקזיט, אשר הביא לפיחות הליש"ט. בשל כך, צפוי קצב האינפלציה להתמתן בעוד כמה חודשים. בשקלול סך הנתונים, נראה כי כלכלתה של אנגליה נמצאת באיזור ביניים שבין התפתחות איטית ולבין התפתחות אופטימלית. למרות זאת, ניתן להעריך כי התמתנות פיחות המטבע (והאטת האינפלציה) צפויים להסיג את קריאת הברומטר הכלכלי מעט אחורה בחודשים הבאים.

ברומטר כלכלי

הברומטר הכלכלי הינו אינדיקטור-על פרי פיתוח עצמי.
הברומטר משקלל במספר אחד את כל הנתונים המקרו-כלכליים הרלבנטיים בתמציתיות, הוא משקף עד כמה קרוב המשק למיצוי הפוטנציאל שלו, ובאיזה קצב הוא מתקדם.
הברומטר אף מאפשר להשוות במהירות ובפשטות בין המצב הכלכלי של מדינות ואיזורים שונים בעולם.

ניתן לקרוא כאן הסבר מפורט יותר על הברומטר ומתודולוגיית חישובו.

כתוב/כתבי תגובה

WhatsApp chat