מה הפיל ב- 2012 את הגיוס של ונגארד בשווקים מתעוררים?

שנת 2012 מסתמנת כשנה המוצלחת ביותר של תעשיית תעודות הסל וקרנות הסל בעולם (Exchange Traded Products – ETP). עד לנובמבר נותבו בכל העולם כ־219 מיליארד דולר אל התעשייה, ושווי הנכסים המנוהלים בה הגיע ל־1.87 טריליון דולר. לשם השוואה, ב־2011 כולה גייסה התעשייה 174 מיליארד דולר.

הקרן שמובילה את הגיוסים מתחילת השנה ועד נובמבר היא VWO (Vanguard MSCI Emerging (Markets, עם כ־10.5 מיליארד דולר – 4.8% מהיקף הגיוס החדש העולמי – ושווי נכסיה הגיע ל־57 מיליארד דולר. כפי ששם הקרן מרמז, הקרן מתמחה במניות בשווקים מתעוררים.

שתי קרנות, אותו מדד

אולם בחודש נובמבר נעלמה VWO מעשר המגייסות הגדולות ביותר, ואת מקומה בצמרת הרשימה תפסה EEM (iShares MSCI Emerging Markets), גם היא משקיעה במניות בשווקים מתעוררים. הקרן גייסה במהלך החודש השקעות בהיקף של 2.3 מיליארד דולר – יותר מ־9% מסך הכספים שגויסו במוצרי סל בנובמבר – והגיעה לנפח של 41 מיליארד דולר. שתי הקרנות שייכות לאותה קטגוריה ועוקבות אחרי אותו מדד, ומנהלות אותן שתי חברות שונות מהגדולות בתחום מוצרי הסל בעולם, איישרס שחולשת על 39% מהתעשייה (הגדולה ביותר) וונגארד עם נתח של 13% (מקום שלישי בעולם).

האם קיימים הבדלים מהותיים בין הקרנות שמצדיקים את הבדלי הגיוס? ננסה לבדוק. שתי הקרנות עקבו אחר אותם ני"ע בשווקים מתעוררים, כאשר הסקטור הגדול ביותר עבור שתיהן הוא הפיננסים (כ־26%), אחריו סקטור טכנולוגיות מידע ואנרגיה (13.9% ל־EEM ו־12.4% ל־VWO). גם החשיפה הגיאוגרפית של שתי הקרנות דומה ושתיהן משקיעות כ־18% בסין אין טעם להמשיך יותר בהשוואה: מבחינת הרכב הנכסים מדובר בשתי קרנות שנראות דומות למדי.

מבחינת הביצועים של הקרנות, התמונה מתחילה להיות מעניינת יותר. מבחינת תשואות הקרנות מאז 2006, ידה של VWO על העליונה (ראה טבלה). נתון זה גם יכול להסביר מדוע VWO מנהלת יותר נכסים מ־EEM, אף ש־EEM נכנסה מוקדם יותר לשוק. מאחר ששתי הקרנות עוקבות אחר אותו מדד, מאין הגיעו הבדלי התשואות? כאן נכנסים לתמונה דמי הניהול שתורמים לפער. VWO גובה כ־0.2% לשנה, בעוד ש־EEM יקרה יותר בכ־0.5% עבור כל שנת פעילות.

החלפת מדד חלקית

אם כך, מה היטה את הכף לטובת בנובמבר EEM והביא לירידת הגיוסים של VWO? ייתכן שהדבר קשור לשינוי מדיניות עקיבת מדד שעליו הודיעה ונגארד לאחרונה, ולפיו היא תחל לעקוב במוצרים מסוימים אחרי מדדים של חברת FTSE במקום מדדי MSCI, בין השאר, כדי להפחית עלויות. ייתכן ששינוי מדיניות הקרן מייצר אי וודאות למשקיעים שמגיבים בניתוב כספים חדשים לאלטרנטיבה מוכרת, גם אם ביצועיה נמוכים יותר.

השורה התחתונה: הקרן של VWO הניבה תשואה גבוהה יותר מזו של EEM, גובה דמי ניהול נמוכים יותר ומובילה את הגיוסים מתחילת השנה.

הטור המלא פורסם בכלכליסט בדצמבר 2012. להלן קישורית.

כתוב/כתבי תגובה

WhatsApp chat