חשיפה זהירה לשוקי ארה"ב

רמת הביטחון שחשים המשקיעים לגבי השקעה במניות הולכת ועולה בחודשים האחרונים. הדבר בא לידי ביטוי בבירור עם עליות השערים של מדדי מניות שונים בעולם. לא רק עליות שערים אלא אף נפח ההשקעות של מוצרי הסל בקטגוריות המנייתיות מדגים זאת. ברבעון הראשון של 2013 צמחה כל תעשיית מוצרי הסל (הכוללת מניות, אג"ח ועוד) ב־70.1 מיליארד דולר, כאשר 65.1 מיליארד דולר (93% מהיקף הגיוס) זרמו למניות. עוד מעניין לציין כי אמונם של המשקיעים ניתן בתקופה זו בעיקר לשווקים המפותחים, ולא לשווקים המוגדרים "מתעוררים". מתוך 65 מיליארד דולר שזרמו למוצרי סל מנייתיים, כ־60 מיליארד דולר נותבו למניות במשקים המפותחים, בראשם כמובן ארה"ב.

המשקיע ממשיך להיזהר

למרות חזרתם של המשקיעים למניות במשקי המערב, חזרתם התאפיינה בשמרנות וזהירות. נתונים מראים כי משקיעים נוטים להעדיף בעת זו מניות של חברות פחות תנודתיות, למשל כאלו המחלקות דיבידנדים בקביעות או נהנות מתנודתיות נמוכה יותר בשעריהן.

אחת המייצגות של אופנה זו היא קרן סל צעירה יחסית (הושקה באוקטובר 2011) של חברת iShares – מנפיקת מוצרי הסל הגדולה ביותר בעולם הנמצאת בבעלות בלאקרוק. הקרן – U.S. Minimum Volatility ETF – כפי ששמה מרמז, משקיעה במניות בעלות תנודתיות נמוכה. בסוף מרץ 2013 הושקעו בקרן זו כ־2.6 מיליארד דולר כשעיקר הצמיחה בנכסיה התרחש דווקא בשלושת החודשים האחרונים. בתקופה זו נותבו אל הקרן כ־1.7 מיליארד דולר. צמיחה זו מציבה אותה במקום השביעי והמכובד ברשימת מוצרי הסל המגייסים ביותר בשנת 2013.

איך שומרת USMV על תנודתיות נמוכה? הקרן עוקבת אחרי מדד מניות של חברת MSCI אשר שמו הוא MSCI USA Minimum Volatility Index. חברות MSCI או iShares לא מוסרות פרטים רבים לגבי אופן חישוב המדד, ומסתפקות בציון כי המדד עוקב אחרי 85% העליונים של החברות במשק האמריקאי (מבחינת שווי שוק), שלמחירי מניותיהן סטיית תקן נמוכה באופן אבסולוטי. למרות ההסבר הכללי והעמום מעט, ניתן לחשוף חלק מארכיטקטורת המדד באמצעות כמה נתונים על האחזקות בקרן.

קשר חיובי בין זהירות ורווחיות

USMV עוקבת אחרי מחירי מניותיהן של 124 חברות אמריקאיות – כרבע ממספר החברות במדד S&P 500. עוד ידוע כי שווי השוק החציוני של החברות ב־USMV הוא 32 מיליארד דולר, מעט יותר ממחצית שווי השוק החציוני (כ־57 מיליארד דולר) של החברות ב־S&P 500. עוד אנו יודעים כי צמיחת הרווחיות של חברות USMV נמוכה משמעותית מאלו של חברות S&P 500 ועומדת על 6.7% בלבד לשנה לעומת 15.6% בהתאמה (נכון לסוף פברואר 2013). למרות זאת, רמת מכפילי הרווח של חברות ב־USMV היתה דווקא גבוהה יותר, כ־17.8 לעומת 16.2 בלבד של S&P 500.

גם ענפי הכלכלה וזהות המניות הנכללות ב־USMV מגלים טפח נוסף מדרכי המחשבה של מנהלי הקרן. חברת אפל למשל, שהיא החברה הגדולה ביותר ב־S&P 500 כיום, נעדרת מרשימת האחזקות של USMV. הדבר נכון גם לגבי גוגל, יבמ ומיקרוסופט, שאין להם כלל זכר ב־USMV. ניתן לראות כי ענף הטכנולוגיה בכללותו מהווה 8.5% בלבד מנכסי USMV לעומת כ־16.5% ב־S&P 500. במקום זאת, לקרן חשיפה מוגברת לתעשיית התרופות הרפואה (דרך בריסטול מאיירס למשל), ולחברות צריכה דפנסיביות (כגון מקדונלד'ס, פפסיקו וג'ונסון אנד ג'ונסון).

ואיך הביצועים? נראה שאת ההבטחה שלה לתנודתיות נמוכה בהחלט מצליחה USMV לקיים. סטיית התקן של מחירי הקרן מאז השקתה ועד היום נמוכה משמעותית מזו של מדד S&P 500. גם הבטא של מחירי הקרן לעומת מדד S&P 500 נמוכה במיוחד ועומדת על פחות מ־ 0.5. בצד התשואה, לעומת זאת, מציגה הקרן ביצועים בני־השוואה לאלו של S&P 500.

מאז 24 אוקטובר 2012 (סמוך להשקה) ועד 5 אפריל 2013 הפיקה USMV תשואה של כ־30%. מדד S&P 500 הפיק תשואה מספרית דומה למדי בתקופה זו. מתחילת 2013 הפיקה USMV תשואה של 7.89% לעומת 6.21% של מדד S&P 500.

במונחים של תורת המימון המודרנית, אשר קושרת קשר חיובי בין סיכון ורווחיות (או תנודתיות ותשואה), נתונים כאלו הנם בגדר נס. האם ייתכן כי USMV מסוגלת להפיק תשואה דומה לזו של S&P 500 על אף היותה מסוכנת פחות? למרות כל זאת, הקרן עוד צעירה ונראה כי יכולתה של התעודה להכות את תשואת המדד הרחב (S&P 500) לאורך זמן אינה מבוססת דייה.

השורה התחתונה: קרן USMV מציעה חשיפה מנייתית "זהירה" לשוקי ארה"ב ומספקת תשואה דומה ל־S&P 500.

הטור המלא פורסם בכלכליסט באפריל 2013. להלן קישורית.

כתוב/כתבי תגובה

WhatsApp chat